Semakan Pinjaman Perumahan KPKT: Aplikasi i-Kredit Kom

Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) merupakan satu agensi kerajaan yang berperanan dalam pembangunan infrastruktur dan keusahawanan di peringkat tempatan. KPKT juga mempunyai tanggungjawab dalam membantu rakyat Malaysia untuk memiliki rumah sendiri dengan memperkenalkan pelbagai skim pinjaman perumahan.

Permohonan dan Semakan Loan KPKT

Bagi sesiapa yang berminat untuk memohon pinjaman perumahan KPKT, terdapat dua cara untuk semakan iaitu melalui laman web atau aplikasi i-Kredit Kom. Untuk semakan melalui laman web, pelanggan perlu melayari https://emaps.kpkt.gov.my/emaps/emaps/pemberipinjam_wang/ dan memasukkan maklumat peribadi seperti nombor kad pengenalan dan maklumat pinjaman.

Aplikasi i-KrediKOM

Selain itu, pelanggan juga boleh menggunakan aplikasi i-KrediKom untuk memudahkan semakan pinjaman

.Aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma melalui Google Play Store untuk pengguna Android atau App Store untuk pengguna iOS. Pelanggan hanya perlu memuat turun aplikasi i-KrediKom dan mendaftar akaun dengan memasukkan maklumat peribadi seperti nombor kad pengenalan dan maklumat pinjaman.

Semakan Pinjaman Perumahan KPKT: Aplikasi i-Kredit Kom 2
Semakan Pinjaman Perumahan KPKT: Aplikasi i-Kredit Kom 4

Melalui aplikasi i-KrediKom, pelanggan boleh menyemak status permohonan pinjaman, jadual pembayaran dan baki pinjaman mereka. Aplikasi ini juga membolehkan pelanggan untuk membuat bayaran pinjaman secara dalam talian melalui e-banking atau menggunakan kad kredit atau debit.

Dengan adanya laman web dan aplikasi i-KrediKom, semakan pinjaman KPKT menjadi lebih mudah dan cekap. Pelanggan tidak perlu lagi pergi ke pejabat KPKT untuk membuat semakan atau memerlukan bantuan daripada pegawai KPKT. Dalam masa yang sama, ia juga memberikan kemudahan kepada pelanggan untuk menguruskan pinjaman mereka dengan lebih efisien.

Oleh itu, adalah disyorkan agar pelanggan KPKT memanfaatkan kemudahan semakan pinjaman yang disediakan melalui laman web dan aplikasi i-Kredit Kom. Dengan begitu, proses pembayaran pinjaman dan pemantauan baki pinjaman mereka menjadi lebih mudah dan efektif.