Lesen Memandu Percuma Buat Golongan B40 Tahun 2023

Cover image

Kementerian Pengangkutan mengklarifikasi bahawa kerajaan tidak dapat memberikan sokongan kepada semua golongan B40 yang ingin memperoleh lesen motosikal Kelas B2, serta lesen teksi, bas, dan e-hailing, seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2023.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menjelaskan bahawa hanya individu dari golongan B40 yang menghadapi kesulitan kewangan akan dipertimbangkan untuk menerima manfaat daripada program tersebut. Walau bagaimanapun, mekanisme dan syarat-syaratnya akan diperincikan sebelum pengumuman resmi.

”Yang pertama, kita tidak dapat memberikan sokongan kepada semua golongan… sudah tentu kita tidak dapat melakukannya. Yang dimaksudkan adalah kita mungkin akan mempunyai program dan inisiatif di mana kita memberikan bantuan kepada golongan B40 yang ingin mendapatkan lesen ini, serta kepada pemandu yang berminat untuk memperoleh Lesen Vokasional Kenderaan (PSV) dan Lesen Perdagangan (GDL).

Mekanisme Akan diumumkan

”Ini merupakan sesuatu yang sedang kita kembangkan dalam segi mekanisme, dan akan diumumkan cara untuk memohon dan sebagainya.

”Terdapat peruntukan sebanyak lebih dari RM4 juta untuk menampung perbelanjaan ini dan membantu terutama golongan B40. Namun, ini jelas tidak bermakna bahawa semua orang yang ingin mendapatkan lesen memandu akan ditanggung oleh kerajaan. Itu bukan sesuatu yang mungkin kita lakukan.

”Yang paling penting adalah golongan sasaran utama kita adalah golongan B40 yang menghadapi keterbatasan kewangan. Kita akan cuba menghuraikan bayaran bantuan tersebut,” katanya.

Beliau menyatakan ini semasa diwawancarai dalam program Ruang Bicara dengan tajuk Belanjawan 2023: Manfaat Sektor Pengangkutan yang disiarkan secara langsung melalui saluran BernamaTV malam ini.

Semasa pembentangan Belanjawan 2023, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengumumkan bahawa kerajaan, melalui program MyPSV, bersetuju untuk menanggung bayaran bagi mendapatkan lesen teksi, bas, dan e-hailing bagi membantu golongan B40, terutamanya di kalangan belia.