Cara Mengerjakan Solat Tarawih Secara Berjemaah dan Sendirian

Cover image

Solat Tarawih adalah salah satu solat sunat yang dilakukan pada bulan Ramadan. Solat ini dilakukan setelah solat Isyak dan sebelum solat Witir. Solat Tarawih dilakukan secara berjemaah dan biasanya dilaksanakan di masjid atau surau.

Solat Tarawih pada awalnya tidak diwajibkan oleh Rasulullah SAW. Namun, beliau menyambut baik amalan ini dan sering kali melakukan solat Tarawih di masjid bersama para sahabat. Solat Tarawih pada awalnya dilakukan secara berjemaah di masjid dan dipimpin oleh seorang imam. Namun, seiring perkembangan zaman, solat Tarawih dapat dilakukan di rumah atau di mana saja.

Solat Tarawih pada umumnya terdiri dari 20 rakaat. Namun, ada beberapa tempat yang melakukan solat Tarawih hanya 8 rakaat atau 12 rakaat. Selain itu, solat Tarawih juga dapat dilakukan dengan membaca surah-surah yang panjang atau surah-surah yang pendek.

Cara Mengerjakan Solat Tarawih

Berikut kami kongsikan panduan ringkas dan mudah yang disediakan oleh JAKIM cara mengerjakan solat tarawih berserta bacaan setiap rakaat oleh bilal selang di antara 2 rakaat solat terawih.

KLIK PANDUAN TARAWIH SINIdownload